Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?

ostroga pietowa
Ból pięty – ostroga piętowa, jak pozbyć się uciążliwego bólu?
15 stycznia 2021
wkladki magnetyczne do butow
Wkładki magnetyczne do butów. Dobroczynne działanie na cały organizm.
19 stycznia 2021

Żylaki kończyn dolnych są bezpośrednim następstwem zastoju krwi w układzie żył powierzchownych. Świadczą o niewydolności krążenia żylnego, którego przyczyny mogą być zróżnicowane. Dlaczego zatem tak ważna jest profilaktyka? Żylaki to nie tylko defekt natury estetycznej, jak wydaje się większości społeczeństwa, ale mogą stanowić one również początek poważnych chorób układu krążenia, jak chociażby choroba zakrzepowo-zatorowej.

Jakie są pierwsze objawy powstających żylaków?

Do pierwszych objawów sygnalizujących możliwość wystąpienia żylaków zaliczamy uczucie tzw. ciężkich nóg, pojawiające się szczególnie wieczorem, po całym dniu. Mamy wrażenie, że nasze buty są za ciasne, nogi puchną w okolicach kostek i pojawiają się obrzęki. Następnie przychodzi ból nóg, skurcze stóp i łydek pojawiające się w momencie długiego stania. Żyły stają się bardziej widoczne i sprawiają wrażenie, jakby znajdowały się tuż pod skórą. Kolejnym etapem choroby jest sytuacja, gdy powstają pierwsze widoczne objawy czyli tzw. pajączki – pęknięte naczynka, najczęściej pod kolanami. Niestety taki stan świadczy już o zaawansowanej chorobie i wymaga konsultacji z flebologiem.

Jakie są przyczyny powstawania żylaków?

Przyczyn powstawania żylaków można wymieniać wiele. Najczęściej wymienianym jest czynnik genetyczny. Dodatkowo siedzący tryb życia, wiek, nadwaga, otyłość, ciąża czy długotrwałe stanie związane głównie z pracą zawodową.

Jaką stosować profilaktykę zapobiegającą żylakom?

Profilaktyka przeciwżylakowa nie jest trudna.

Zwiększ ilość aktywności fizycznej

Najważniejszą rzeczą jest zadbanie o odpowiednią ilość aktywności fizycznej. Oczywiście nie musimy wykonywać morderczych ćwiczeń codziennie po kilka godzin. Tak naprawdę wystarczy nam trzy razy w tygodniu, po około 40 minut umiarkowanej aktywności. Zaleca się przede wszystkich spacery, rower, pływanie. Podczas ruchu pobudzamy do pracy naszą „pompę mięśniową”, która pozytywnie wpływa na układ żylny. Wprawiając w ruch szczególnie mięśnie łydek i ud, silnie stymuluje krążenie żylne. 

7af72b9b facf 4f1f 8326 de04ea700198 - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?

Dbanie o nogi w pracy

Ruch jest szczególnie ważny dla osób wykonujących swoją pracę w pozycji siedzącej lub stojącej. Osoby te są szczególnie narażone na powstawanie żylaków kończyn dolnych. Spowodowane jest to stanem nacisku krwi na ścianki naczyń co powoduje utrudniony jej odpływ. Zaleca się wtedy robienie kilku minutowej gimnastyki. W przypadku długotrwałego stania zaleca się przestępywanie z nogi na nogę, napinanie mięśni łydek czy stawanie na palcach. Podczas pracy siedzącej warto zadbać o rozprostowanie nóg, krótki spacer po kawę czy chociażby poruszanie nogami kiedy siedzimy. Najlepszym rozwiązaniem byłoby położenie się i uniesienie nóg powyżej głowy, w celu ułatwienia odpłynięciu krwi.

Właściwa dieta i masa ciała w profilaktyce żylaków.

Powstawanie żylaków nasila się również wraz ze wzrostem masy ciała. Utrzymanie prawidłowej wagi może ograniczyć rozwój choroby. Zatem dbanie o naszą dietę jest tak istotne w profilaktyce niewydolności żylnej. Szczególną rolę odgrywają również w naszej diecie substancje o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, jak np. antocjany, znajdujące się w fioletowych warzywach i owocach (np. czarne jagody, jeżyny, owoce czarnego bzu, bakłażany, ciemne winogrona). Dodatkowo ograniczenie ilości spożywanej soli (odpowiada ona za powstawanie obrzęków) może przyczynić się do lepszej kondycji naszych nóg.

e2bcfc2e ddf0 4919 8f1d c87ef93f41d6 - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?

W profilaktyce żylaków należy unikać gorących kąpieli, sauny, które to rozszerzają naczynia. Ważny jest odpowiedni dobór garderoby i rezygnacja ze zbyt obcisłych spodni, skarpet ze zbyt mocnym ściągaczem czy butów na zbyt wysokim obcasie.

Jak reagować na pierwsze objawy żylaków?

Kiedy każdy Twój dzień jest pełen obowiązków i w ciągłym biegu to na koniec dnia możesz poczuć ból, zmęczenie i ciężkość nóg. Możesz się zastanawiać czy to naturalny objaw ? Twoje nogi przez cały dzień bardzo intensywnie pracowały dla całego Twojego organizmu, więc mają prawo do uczucia zmęczenia. Może też być to pierwszym sygnałem problemów z krążeniem, które prowadzi do żylaków.

Warto zatem pomyśleć o bieliźnie uciskowej, której stopniowany ucisk skierowany od kostki ku górze, pomaga przez cały dzień przepompowywać krew do serca. Dzięki swoim właściwościom, podkolanówki, rajstopy i pończochy, nadają lekkości nawet najbardziej zmęczonym nogom. Przynoszą szybką i skuteczną ulgę w przypadku pierwszych objawów osłabionego krążenia, takich jak: obrzęk, zmęczenie nóg, uczucie ciężkości nóg, pajączki (pękające naczynka).  Produkty uciskowe są niezwykle trwałe, wykonane z przyjemnego w dotyku materiału, idealnie modelują sylwetkę, dzięki czemu będziesz czuła się przez cały czas bardzo komfortowo i kobieco.slider logo - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?slider wyszcuplaja - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?slider modeluja - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?slider oddychaja - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?slider nadajalekkosci - Żylaki i ich profilaktyka. Jak zadbać o nogi?

Leczenie żylaków


Leczenie żylaków nóg obejmuje metody zachowawcze i chirurgiczne. Zastosowanie konkretnej metody leczenia uzależnione jest głównie od zaawansowania żylaków, towarzyszących im objawów oraz ogólnego stanu zdrowia pacjenta. Decyzja należy do lekarza flebologa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *