Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Sztywne tejpy

skrecenie kostki
Skręcenie kostki – jak sobie pomóc
6 lipca 2021
tejping w ciazy
Tejping w ciąży
27 lipca 2021

Sztywne tejpy to plastrowanie, które wykorzystuje nierozciągliwą taśmę i przyświeca mu inny cel niż przy plastrowaniu z rozciągiem. W tym przypadku chodzi nam o ograniczenie ruchomości stawu np. po skręceniu, zwichnięciu, niestabilności. Ważnym zastosowaniem jest zmiana kierunku działania siły mięśni co jest wykorzystywane w stanach przeciążeniowych (np. kolano skoczka, łokieć golfisty/tenisisty).

Sztywne tejpy – w jakim celu się używa

Tejp pozwala na ochronę tkliwego, bolesnego, przeciążonego miejsca i siła kierowana jest w innym kierunku. Często jest wykorzystywany zamiast stabilizator, orteza, ponieważ naklejenie w prawidłowy sposób nierozciągliwej taśmy zabezpiecza przed niespodziewanym ruchem i możliwością wystąpienia kolejnego urazu. Dzięki sztywnemu plastrowaniu staw jest zabezpieczony przed ewentualnymi kontuzjami oraz ustabilizowany. Określona część ciała jest bezpiecznie opatrzona, chroniona podczas np. treningu, gdzie zmniejsza się ryzyko pogłębienia urazu, a zakresem ruchu jest ten bezpieczny, bezbolesny, a nie ten patologiczny bez zapewnionej stabilizacji. Na pierwszy plan wielu osobom przyświeca prewencja kontuzji co jest świetnym sposobem zastosowania sztywnego tapingu. Zatem rezultatem stosowania plastrów są: stabilizacja z zapewnieniem kontrolowanego ruchu, ochrona, odciążenie zajętych struktur.

Co to są sztywne tejpy

Sztywny plaster nie ma ani jednego % dodatku czegoś rozciągliwego, w pełni składa się z bawełny co czyni go odpornym na wodę, jest odporny na rozerwanie, strzępienie się i ma specjalną ząbkowaną powierzchnię co odpowiada za dobranie odpowiedniej długości, jednocześnie nie odcinają dopływu powietrza, odprowadzają dobrze wilgoć, mają mocny klej, który jest nałożony wzdłużnie na całej powierzchni i zapewnia mocne przyleganie do siebie poszczególnych warstw w odróżnieniu od tejpa elastycznego, gdzie klej jest specyficzny, i nie na całej powierzchni. Są antyalergiczne, gdyż dodatkowo są impregnowane tlenkiem cynku co pozwala na swobodne oddychanie skóry. Utkanie włókien nie pozwala na rozciąganie wzdłuż i wszerz, jednak jednocześnie można oderwać kawałek w poprzez bez użycia nożyczek. Popularny sztywny tape to Mueller Euro Tape. Są dostępne w rozmiarach:

-5 cm x 10 m

-3,8 cm x 11, 4 cm

-2,5 cm x 10 m

Aplikacja tejpów sztywnych

Aplikacja: Przed aplikacją zasady naklejania pokrywają się z zasadami aplikowania sztywnego plastra, czyli skóra musi być oczyszczona, odtłuszczona i pozbawiona owłosienia. Również nie należy dotykać powierzchni, która się lepi. Czas noszenia: max 5 dni, zazwyczaj 2-4 dni, w tym przypadku przyświeca inny cel i często stosuje się jako zabezpieczenie przedtreningowe, więc często jest to po prostu czas trenignu. Parametry plastra wpływają na sposoby klejenia, które są bardzo różne w przypadku plastrowania elastycznego i sztywnego. Plaster sztywny ma stałe parametry, łatwiejszą aplikację, jednak w przypadku plastrowania elastycznego istnieje wiele możliwości, wiele aplikacji, różny stopień naciągu, ale też pociąga za sobą większą trudność. Zdecydowanie sztywny taping jest łatwiejszy i ma ściśle określoną rolę. Sztywny taping jak najbardziej można wykonać samemu, pierwsze plastrowanie może nie będzie idealne, ale na pewno po czasie uzyskamy w tym wprawę.

Wskazania do tejpingu sztywnego

Sztywne tejpy stosuje się w celu ograniczenia ruchomości, jako zabezpieczenie po urazie zamiast stabilizatora, forma profilaktyki i przeciwdziałanie kontuzji, umożliwia kontrolowanie zakresu ruchu co umożliwia pracę w kontrolowanym, bezpiecznym zakresie ruchu. Zwłaszcza po uszkodzeniu nie pozwala na pogłębienie urazu, dlatego w sportach, gdzie jest duże ryzyko kontuzji bardzo często aplikuje się sztywne tejpy przed treningiem. Po zaaplikowaniu tejpów zmniejsza się ruchomość stawu w celu korekcji ustawienia, a miejsce urazu zostaje odciążone.

Wskazań i zastosowań jest wiele w przypadku elastycznego plastrowania, natomiast do stosowania sztywnego mniej, ale za to bardzo uzasadnione i pomocnicze:

  • zapalenia ścięgien
  • skręcenia i zwichnięcia
  • specyficzne urazy w obrębie mięśni, ścięgien, więzadeł
  • niestabilność stawu
  • przeciążenia

Twarda aplikacja stabilizacyjna stawu skokowego

Na podstawie książki Taping Rehabilitacyjny, Taping w rehabilitacji i sporcie, Rałał Słoniak, Tomasz Tittinger, Rzeszów 2011:

Ustawienie stopy i nałożenie podkładu: Stopę należy ustawić w pozycji bezbólowej, najlepiej pośredniej (90 stopni pomiędzy stopą, a podłożem, palce w kierunku sufitu), podudzie i stopa mogą być poza siedziskiem, aby ułatwić pracę osobie, która nakleja. Przed zaaplikowaniem sztywnego tejpu należy zabezpieczyć stopę gąbką, plastrem specjalnym pod sztywny tejp, może to być np. bandaż samoprzyczepny- fizjokob, który chroni przed otarciami, podrażnieniami, zapewni wstępną stabilizację i ułatwi usuwanie tejpa. Można też bezpośrednio na skórę, która musi być odkażona i wydepilowana, ale bardziej higieniczny i lepszym sposobem będzie nałożenie podkładu.

Szerokość plastra: 5 cm

Plastrowanie należy rozpocząć od naklejenia dwóch baz:

a)baza dystalna na środkowej części śródstopia

b)baza proksymalna poniżej brzuśca mięśnia 3-głowego łydki

Podłużne pasma: Następnie ze strony przyśrodkowej bazy proksymalnej należy poprowadzić podłużne pasma, które obejmują podudzie, stopę okalając ją i wracając po stronie bocznej do bazy wyjściowej- proksymalnej na kształt litery „U”. W granicach 3 plastrów, zależy od wielkości stawu. Poprzeczne pasma: Od bazy dystalnej naklejamy 2 lub 3 plastry nachodzące na siebie poprzecznie na kształt litery „U”, które idą prostopadle do podłużnych przecinając się z nimi w pobliżu kostek. (Teraz można wzmocnić stabilizację boczną i nakleić dodatkowe pasmo podłużne). Na tym etapie można przerwać aplikację po jej zamknięciu poprzez zastosowanie opasek okalających na bazach, aby wcześniejsze warstwy nie odkleiły się, ale zaleca się dalsze wzmacnianie:

Wzmocnienie pięty: rozpoczynamy plastrowanie na przedniej powierzchni podudzia kierując się na zewnątrz w kierunku pięty. Mijając piętę przejdź na stronę wewnętrzną i od razu wróć na zewnętrzną i owiń taśmę dookoła kości podudzia nad kostkami. Należy powtórzyć to na drugiej stronie, czyli rozpocząć plastrowanie zgodnie z tym opisem od przedniej powierzchni podudzia kierując się w tym przypadku do wewnątrz w kierunku pięty. Poleca się powtórzenie na każdej ze stron.

Szerokość plastra : 3,8 cm

Ósemka: plastrowanie zaczynamy od przedniej powierzchni stawu skokowego i prowadzimy taśmę w kierunku śródstopia. Następnie przejdź na drugą stronę naklejając plaster na podeszwę stopy i prowadzimy plaster tak, aby powrócić do przedniej powierzchni stawu skokowego. Nie odrywamy plastra tylko dalej kontynuujemy prowadząc plaster na tylną część podudzia i wracamy do miejsca

rozpoczęcia. Formacja ta może zostać wykonana 2 razy. Zamknięcie aplikacji: wykonanie opasek na bazach oraz pomiędzy, aby zakrył materiał podkładowy lub skórę, jeśli aplikacja odbywała się bezpośrednio na ciało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *