Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Rollery – jak używać? co z nimi robić?

morsowanie
Morsowanie – co nam daje? Czy warto spróbować?
12 marca 2021
cwiczenia z rollerem
Ćwiczenia z rollerem – jaki masażer wybrać?
14 marca 2021

Roller – wałek do masażu

Roller to przyrząd polecany przez fizjoterapeutów jako uzupełnienie ćwiczeń rozciągających oraz relaksujących przed, a częściej po treningu. Wykonany jest z wytrzymałej, syntetycznej pianki i najczęściej przybiera formę podłużnego walca o gładkiej lub karbowanej powierzchni. Roller to bardzo przydatne narzędzie do ćwiczeń relaksujących i rozciągających. Jest świetnym sposobem na pozbycie się dolegliwości po wysiłku, ponieważ ćwiczenia z rollerem pomagają rozmasować zgrubienia, które pojawiły się w wyniku przeciążeń w układzie mięśniowym. Rozmasowanie pozwala zmniejszyć napięcie i go znormalizować. Rollowanie tkanek można nazwać automasażem, czyli masażem, gdzie jest wykorzystywany ucisk własnego ciała. Jego działanie jest typowo mechaniczne. Poprzez nacisk tkanek miękkich ciężarem własnego ciała na rolkę oraz towarzyszącymi mu prostymi ruchami przetaczania dochodzi do „zgniatania” struktur miękkich takich jak powięzie, mięśnie, czy więzadła.

Roller – skutki zastosowania

Poprzez ucisk dochodzi do rozluźnienia zmęczonej tkanki, a przez to również do jej wydłużenia. Wyobraźmy sobie sytuację, że podczas uprawiania sportu mięśnie są stale poddawane obciążeniu i podczas ukierunkowanego treningu pracują te same partie mięśniowe. Sprawiamy wtedy, że powięź się napręża i w niektórych punktach skleja z mięśniami (próba odklejenia np. podczas masażu grzbietu jest dość nieprzyjemna). Wtedy zmniejsza się elastyczność mięśni, dodatkowo dociera mniejsza ilość krwi, a zatem mniej tlenu i substancji odżywczych. Konsekwencją jest gorsze odprowadzanie produktów i gorsza regeneracja i inne niepożądane odczyny, a błędne koło się zamyka. Zatem stosowanie rollerów pomoże nam w pozbyciu się tych problemów!

Roller niweluje przeciążenia. Do przeciążeń w mięśniach dochodzi, gdy niewłaściwie rozplanujemy aktywność fizyczną. Najczęściej popełniany błąd to zbyt intensywne treningi wykonywane nieregularnie i bez koniecznych przerw na regenerację. Kolejnym błędem jest pomijanie etapu rozciągania, który powinien być punktem obowiązkowym po każdym treningu. Takie postępowanie sprawia, że powięź tkanka otaczająca mięśnie, stawy i kości – traci elastyczność. To z kolei powoduje ból i dyskomfort odczuwany jako ciągnięcie. Po masażu powięź staje się bardziej elastyczna, co zapobiega pojawianiu się bólu i chroni przed kontuzjami.

Roller poprawia kurczliwość mięśni, a proces regeneracji organizmu po wysiłku trwa znacznie krócej. Rollery piankowe świetnie sprawdzają się też w rehabilitacji osób z bólami kręgosłupa. Te najczęściej spowodowane są przez przykurcz i przeciążenie mięśni przykręgosłupowych – wywołuje to ucisk na nerwy i powoduje ból. Poprzez rolowanie pleców można rozluźnić spięte mięśnie i uwolnić się od dyskomfortu.

Co więcej, automasaż przy pomocy rollera pobudza produkcję kolagenu – dzięki temu tkanka jest odmłodzona, ujędrniona, bardziej elastyczna. Ćwiczenia z rollerem to rodzaj masażu, dlatego wpływa na zwiększenie ukrwienia, zwiększenie trofiki, lepiej doprowadzane są substancje odżywcze do mięśnia, a ze względu na poprawę ukrwienia metabolizm jest znacznie szybszy, sprawniejszy, dlatego efektywniej są odprowadzane produkty przemiany materii z mięśni co przyspiesza znacznie regenerację i gotowość do podjęcia kolejnego treningu. Kolejną zaletą regularnego rolowania mięśni jest zwiększenie ruchomości stawów, co chroni przed kontuzjami. Roller sprawdzi się również jako wybawienie dla osób mających siedzącą pracę lub pracujących w stałym napięciu. Rolowanie skutecznie rozluźnia tkankę powięziową, rozmasowuje spięte mięśnie, a to z kolei uwalnia od poczucia stałego dyskomfortu i minimalizuje odczuwanie bólu.

Roller zatem jest wszechstronnym urządzeniem skierowanym dla każdego (chyba, że są przeciwskazania), nie tylko dla sportowców, ale i amatorów, również osób chcących czerpać korzyści z automasażu i pragną się: rozluźnić, zrelaksować, zregenerować, pozbyć się bólu, zwiększyć ruchomość, zwiększyć ukrwienie, poprawić kondycję mięśni, ujędrnić skórę, wpłynąć na samopoczucie szczególnie przy rollerach, które mają wypustki, ponieważ pobudzane są dermatomy, czyli tzw. pola czuciowe na skórze. Umiarkowane drażnienie (szczególnie przez wypustki) zakończeń czuciowych, skupionych w określonych punktach skóry, mięśni i innych tkanek pozwala pozytywnie wpłynąć na np. narządy wewnętrzne i miejsca odległe. Dodatkowo ciekawą kwestią są pewne połączenia, gdyż cały organizm jest połączony i wykonywanie ruchu jedną kończyną i zwiększenie w niej ukrwienia również sprzyja ukrwieniu drugiej nogi!

Roller – korzyści ze stosowania

Korzyści podczas stosowania rollera:

  • przyspiesza metabolizm, ułatwia usuwanie z mięśni metabolitów, toksyn,
  • poprawia ukrwienie, zwiększa krążenie limfy,
  • pozwala pozbyć się powysiłkowej bolesności mięśni, mikrouszkodzeń, nie zakwasów!!

To co nazywa się potocznie„zakwasami” to tak naprawdę mikrouszkodzenia. W fizjologii nie mamy do czynienia z zakwaszeniem, który trwa jeszcze długo po wysiłku i sprawia, że ból uniemożliwia nam podjęcie próby kolejnego treningu, ponieważ byłoby to niebezpieczne dla naszego organizmu. Gdyby ustrój akumulował tak długo stężenie kwasu mlekowego, metabolizm by nie działał! Ten ból mięśni po wysiłku fachowo nazywany jest angielskim skrótem DOMS (delayed onset of muscle soreness), czyli opóźniona bolesność mięśni, którą odczuwamy w ciągu 6-12 godzin po wysiłku, a szczyt przypada na 24-48 godzinę po zakończonej serii ćwiczeń. Ten rodzaj bolesności mięśni prawie zawsze towarzyszy zawodnikom w pierwszych dniach wysiłkach po kilkutygodniowej przerwie w treningach lub osobom rozpoczynającym trening fizyczny. Przyczyny i mechanizm nie są do końca poznane, jednak kładzie się duży nacisk na: mechaniczne uszkodzenia komórek mięśniowych, mikrouszkodzenia, procesy zapalne toczące się w mięśniu, obrzęk komórek mięśniowych, wpływ produktów uszkodzenia włókien mięśniowych. Syndrom opóźnionej bolesności jest konsekwencją zmęczenia ostrego lokalnego, dużego wyeksploatowania mięśnia, przy dużej sile skurczów ekscentrycznych (rozciąganie), ale jest ubocznym procesem naprawy, który przebiega w wyniku mikrouszkodzeń włókien mięśniowych (potocznie, ale nieprawidłowo tzw. zakwasy). Aby uniknąć DOMS najlepiej: stopniowo zwiększać wysiłek, aby mięśnie mogły przyzwyczaić się do większych obciążeń, odpowiednio się rozgrzać, powolnie zmniejszać intensywność i nie zapominać o rozciągnięciu na koniec. Lepiej przeciwdziałać niż niwelować objawy występowania DOMS, ale często jest to nieuniknione, dlatego jak jakiś ból już się pojawi to możemy zadziałać stosując masaż za pomocą rollera oraz wykonać akupresurę wrażliwych punktów- również za pomocą rollera.

  • zwiększa poziom odżywienia, dotlenienia tkanek i regeneracji mięśnia,

Jakie są symptomy niedotlenienia? drętwienie kończyn, osłabiony system odpornościowy, zaburzenia zdolności poznawczych

  • rozluźnia powięź,
  • przyspiesza regenerację,
  • niweluje przeciążenia,
  • rozciąga,
  • rozmasowuje zgrubienia,
  • normalizuje napięcie,
  • zmniejsza dolegliwości bólowe,
  • pomaga pozbyć się stanów zapalnych mięśni,
  • zwiększa ruchomość stawów,
  • poprawia kurczliwość mięśni,
  • pozwala szybciej uporać się z kontuzją,
  • pobudza produkcję kolagenu, ujędrnia skórę, pozwala pozbyć się cellulitu,
  • redukuje stres, zmniejszają poziom kortyzolu po treningu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *