Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Płaskostopie – jak chronić stopy?

wkladki magnetyczne do butow
Wkładki magnetyczne do butów. Dobroczynne działanie na cały organizm.
19 stycznia 2021
akupresura stop
Akupresura stóp – sprawdź jak możesz działać na własne ciało.
10 lutego 2021

Płaskostopie to deformacja stopy objawiającą się obniżeniem, bądź całkowitym zanikiem jej fizjologicznego wysklepienia. Charakteryzuje się obniżeniem łuku przyśrodkowego lub poprzecznego stopy. W konsekwencji prowadzi to do zaburzenia prawidłowej biomechaniki chodu.

Rodzaje płaskostopia

Można wyróżnić dwa rodzaje płaskostopia:

  • płaskostopie podłużne – to spłaszczenie stopy spowodowane obniżeniem się jej łuku podłużnego. Sprawia to, że podeszwa stopy zaczyna dotykać lub całkowicie przylega do podłoża. Płaskostopie podłużne pojawia się najczęściej, dodatkowo może często powodować zmiany zwyrodnieniowe.
  • płaskostopie poprzeczne – to zwiększenie szerokości stopy spowodowane obniżeniem jej sklepienia poprzecznego. Powoduje to utratę elastyczności stopy. Płaskostopie poprzeczne występuje znacznie rzadziej.
stopy plaskie1 768x1024 - Płaskostopie - jak chronić stopy?

Dlaczego płaskostopie należy korygować?

Właściwie ukształtowaną stopę charakteryzuje kontakt z podłożem w trzech punktach.

Prawidłowymi punktami podparcia stopy są:

  • pięta,
  • głowa pierwszej kości śródstopia,
  • głowa piątej kości śródstopia.

Taki układ stopy zapewnia optymalne warunki do prawidłowego przetaczanie się stopy podczas chodu oraz prawidłowej amortyzacji.

Płaskostopie zmieniając prawidłowe punkty podparcia stopy, prowadzi do powstawania zniekształceń i dolegliwości bólowych. Bardzo często pojawiają się również obrzęki nóg oraz ból nie tylko stóp, ale też łydek, bioder i kręgosłupa. Nieleczone płaskostopie może prowadzić do przewlekłego zapalenia więzadeł.

stopy plaskie 768x1024 - Płaskostopie - jak chronić stopy?

Ponadto płaskostopie może powodować powstawanie deformacji wtórnych. Najczęściej są to haluksy, ale również uciążliwe, bolesne odciski czy palce młotkowate. Zniekształcona stopa utrudnia dobór właściwego obuwia, a w przypadku nieleczonego płaskostopia, w dorosłym życiu, ze względu na dokuczliwy ból często konieczne jest ograniczenie wszelkiej aktywności fizycznej, powodującej jakiekolwiek obciążanie stopy. Nawet krótkie spacery czy mało forsowne bieganie mogą być nie do zniesienia. Z kolei zmniejszenie ilości ruchu w naszym życiu może skutkować nadwagą, która poprzez zwiększenie nacisku na zdeformowaną stopę i czasem jeszcze pogłębia wadę.

Przyczyny powstawania płaskostopia

Płaskostopie może wystąpić w każdym wieku. Szacuje się, że około 40 % ludzi cierpi na tę dolegliwość. Dzieci rodzą się z fizjologicznym płaskostopiem, a do prawidłowego wysklepienia stopy dochodzi w wyniku wzmacniania ich mięśni. Dlatego płaskostopie do 4 r.ż. to okres przejściowy, będącym elementem prawidłowego rozwoju.

Płaskostopie jest wadą postawy, która ma wiele przyczyn. Wśród nich wymienia się najczęściej:

  • obniżenie wydolności układu więzadłowo-stawowego,
  • niewłaściwie dobrane obuwie,
  • uraz stopy,
  • niewłaściwa wkładka do butów,
  • wrodzona wiotkość więzadeł stopy,
  • zmiany hormonalne.

Spore znaczenie ma również niewłaściwy dobór obuwia, jak również nadwaga i otyłość. Noszenie przez kobiety niewygodnych butów na obcasie ma czasami duży wpływ na wytworzenie się płaskostopia poprzecznego i towarzyszących mu haluksów.

stopy plaskie5 683x1024 - Płaskostopie - jak chronić stopy?

Jak pozbyć się płaskostopia?

Istnieje możliwość pozbycia się płaskostopia zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Diagnostykę płaskostopia najlepiej wykona lekarz ortopeda, który określi stan stopy. Wykonać może również badania przy użyciu podoskopu. Określenie zaawansowania schorzenia decyduje o metodzie jego leczenia.

Bardzo dobrze sprawdzi się tutaj szeroko rozumiana fizjoterapia, obejmująca zarówno kinesiotaping, krioterapię, naświetlania, ale przede wszystkim regularne ćwiczenia, które możemy wykonywać w domu. Wsparciem będą również dynamiczne wkładki ortopedyczne czy specjalistyczne maty na płaskostopie i masażery.

Najprostsze ćwiczenia na płaskostopie

  • chodzenie na palcach,
  • chodzenie na piętach,
  • podnoszenie stopami woreczków wypełnionych grochem lub szmacianych piłeczek,
  • rolowanie stopą piłeczek,
  • rysowanie lub pisanie stopami,
  • chwytanie stopami różnych przedmiotów i przenoszenie ich do pudełka,
  • zwijanie palcami ręcznika,
  • zakreślanie stopami kółek w powietrzu,
  • chodzenie po specjalnej macie korygującej na płaskostopie,
  • zdejmowanie skarpetek bez użycia rąk,
  • turlanie po podłodze lub ścianie piłki tenisowej.

Każde ćwiczenie należy powtórzyć minimum 15 razy, a czas trwania nie powinien być krótszy niż 20 min.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *