Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Nogi w ciąży. Jak o nie zadbać?

zylaki w ciazy
Żylaki w ciąży. Ból nóg? Jak rozpoznać? Co robić?
15 marca 2021
choroba de querveina
Choroba de Quervaina – objawy, przyczyny, leczenie.
18 marca 2021
  • Ruch! Nic nie jest w stanie bardziej wpłynąć na układ krwionośny jak ruch przez stymulację pompy mięśniowej i zwiększenie szansy dla powrotu krwi zamiast się jej cofania. Dlatego systematyczne spacery, gimnastyka i inne dozwolone formy ruchu to bardzo skuteczna profilaktyka.
  • Często zmieniaj pozycję lub tzw. rozruszaj się podczas długotrwałego stania lub siedzenia. Należy unikać przebywania w jednej pozycji. Podczas siedzenia warto co 30-40 minut wstać np. zza biurka i przemieścić się. Podczas siedzenia zabronione jest zakładanie nogi na nogę! Podczas leżenia warto włożyć np. poduszkę pod nogi, aby je unieść.
  • Dbaj o wagę i kontroluj masy ciała podczas ciąży. Oczywiście wzrost tkanki tłuszczowej (samej tkanki tłuszczowej to około 3-5 kg). Tkanka tłuszczowa jest bardzo ważna, ponieważ: jest rezerwuarem energetycznym, źródłem energii, również energia z niej gromadzi się na poród, laktację oraz połóg, dzięki niej zapewniona jest termoregulacja, stanowi zabezpieczenie, ochroną dla płodu i miejscem wytwarzania niezbędnych hormonów, jednak warto dbać o jej zawartość, ponieważ nadmiar będzie zbędny, a w tym czasie szczególnie łatwo przybrać na wadzę.
  • Nie dźwigaj!
  • Próbuj rozmasować łydki oraz stopy w kierunku dosercowym.
  • Noś obuwie z szerokim przodem, tak aby nie uciskały przodostopia, koniecznie na płaskich lub niskich obcasach.
  • Zrezygnuj z opinającej odzieży.
  • Nie wywołuj zwiększania temperatury to znaczy unikaj gorących kąpieli, saun (przeciwskazanie), ponieważ nie dość, że w czasie ciąży temperaturę podskoczyła ze względu na zwiększone tempo przemian metabolicznych to nie możemy dokładać kolejnego czynnika, który zwiększałby temperaturę i rozszerzałyby naczynia!
  • Ogranicz sól! Stosuj racjonalną dietę i spożywaj dużo wody!
  • Stosuj rajstopy przeciwżylakowe

Nogi w ciąży – rajstopy i pończochy przeciwżylakowe

Rajstopy te najlepiej założyć przed wstaniem z łóżka, ponieważ krew jeszcze nie spłynęła w dół. Jednak nie każde rajstopy będą odpowiednie. Trzeba koniecznie skonsultować to z lekarzem, który zaleci odpowiednią klasę ucisku, a przed zakupem należy dokonać niezbędnych pomiarów.

Prawidłowy rozmiar jest gwarancją odpowiedniej kompresji i skutecznego działania! Rajstopy uciskowe pomogą zniwelować ucisk, który wywiera zajmująca coraz więcej miejsca macica. Jednocześnie odpowiednie oznakowane wyroby kompresyjne dla kobiet w ciąży są bezpieczne dla dziecka! Najczęściej są polecane rajstopy profilaktyczne lub I klasy ucisku. Warto zaznaczyć, że warto zadziałać profilaktycznie, jeśli wie się o predyspozycjach genetycznych lub miało się do czynienia z podobnymi objawami, gdyż okres ciąży bardzo sprzyja powstawaniu żylaków, dlatego stosując je profilaktycznie można zapobiec rozwojowi chorób żył lub poważnych zakrzepic. Rajstopy mogą stymulować mikrokrążenie i pomóc w transporcie krwi z żył powierzchownych do głębokich, które znacznie lepiej funkcjonują. Podczas stosowania preparatów uciskowych refluks, czyli cofanie się krwi jest zniwelowane, a przefiltrowane płyny, wysięki nie gromadzą się w kończynach dolnych.

Kompresja jest wyrażona w milimetrach słupa rtęci (mm Hg).

Nogi w ciąży wymagają specjalnego traktowania!!

W celu doboru odpowiedniego produktu zawsze należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym ciążę!!

Najczęściej polecane jest pierwsza klasa ucisku określana jako zapobieganie oraz profilaktyka 18-21 mmHg

Dla kogo? Dla osób, które mają:

-pierwsze objawy dolegliwości naczyń żylnych

-teleangiektazje (pajączki) i /lub żyły siateczkowate

-obrzęk w kostce nieznikający po przespanej nocy

-wyraźnie zarysowane żylaki – poszerzone żyły podskórne o średnicy powyżej 3 mm (kręty przebieg i są wyczuwalne pod skórą)

Zastosowany jest stopniowany ucisk, który uwalniany jest od kostki w górę co przekłada się na zmniejszenie światła naczyń oraz na skuteczniejszą pracę zastawek w żyłach. Stosowanie takich produktów poprawia krążenie krwi, zapobiega cofaniu się jej i zmniejsza prawdopodobieństwo powstania zastojów żylnych, które wpływają na utratę elastyczności żył i powstanie żylaków.

Na co pomoże 1 klasa ucisku?:

  • Opuchnięte nogi po długim spędzaniu czasu w pozycji siedzącej lub stojącej i pozorna poprawa następnego dnia, bowiem nie widać na nogach żadnych zmian.
  • Opuchlizna pojawiająca się zaraz po wstaniu z łóżka i przy wykonywaniu czynności dnia codziennego.
  • Pojawiające się obszary rozszerzonych żył, które mogą jeszcze się powiększać, ale raczej nie powrócą już do kształtu, czyli tworzenie się pajączków.
  • Opuchlizna staje się stała, a wypełnione niedotlenioną krwią żyły tworzą wybrzuszenia, zgrubienia koloru niebieskiego, czyli po prostu żylaki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *