Salon Zdrowia - Sklep Medyczno-Ortopedyczny

Morsowanie – co nam daje? Czy warto spróbować?

kriokomora
Kriokomora – korzyści dla całego organizmu!
11 marca 2021
roller
Rollery – jak używać? co z nimi robić?
13 marca 2021

Morsowanie – co to takiego?

Zima to idealny czas na rozpoczęcie przygody z morsowaniem. Na ten rodzaj aktywności decyduje się coraz więcej osób. Morsowanie to forma rekreacji, polegająca na krótkotrwałym zanurzaniu się w wodzie w niskich temperaturach (poniżej 5◦C) (np. w jeziorze, rzece, morzu), Zimowe kąpiele to świetna rozrywka, dawka pozytywnej energii i według praktyków – moc zdrowia w jednym.

Jakie są korzyści z morsowania?

  • Wzmacnia układ odpornościowy, usprawnia działanie układu chłonnego, zwiększa także liczbę komórek odpornościowych, które pozwolą uniknąć lub złagodzić przebieg infekcji
  • Wzrasta stężenia hemoglobiny
  • Poprawa wydolności fizycznej
  • Zwiększa się wydolność układu krążenia
  • Działanie: przeciwbólowe, przeciwobrzękowe, przeciwzapalne
  • Poprawia nastrój, redukuje stres, zmęczenie – zwiększa się poziom hormonu szczęścia- serotoniny
  • Zmniejsza się ilość wolnych rodników, które działają degradująco
  • Wzmaga termogenezę – niska temperatura może stymulować czynniki, które przyczyniają się do przemiany białej tkanki tłuszczowej w brunatną (zamiast magazynować tłuszcz jest on wykorzystywany do produkcji ciepła)

Jak się przygotować do morsowania?

  • Przygotowujemy się o dowolnej porze roku np. latem. Można brać zimne prysznice czy kąpiele w wannie. Należy ochładzać się zaczynając od nóg, w kierunku serca.
  • Warto spokojnie, miarowo oddychać. Czasami ludzie zatrzymują oddech – to naturalna reakcja, ale może być niebezpieczna w niektórych, gdyż może dojść do zatrzymania akcji serca.
  • Nie należy też przebywać w wodzie zbyt długo z uwagi na ryzyko szoku termicznego – zaledwie kilka minut najlepiej pod okiem kogoś doświadczonego.
  • Przygotowanie: Morsy wyposażone są w: strój kąpielowy, czapkę, rękawiczki specjalne buty do kąpieli, ręcznik, termos z ciepłym napojem, strój sportowy – ciepły, buty sportowe do biegania, ubrania na zmianę – ciepłe.
  • Przed wejściem do wody należy się rozgrzać.
  • Należy pamiętać, aby nie wbiegać do wody, w której znajdują się kawałki lodu, gdyż narażamy się na pocięcie skóry.

Czym różni się morsowanie od kriokomory?

Morsowanie jest bardziej terapią „szokową” dla organizmu ze względu na to, że woda sprawia, że efekty będą mocniejsze i szybsze. W kriokomorze są wykorzystywane pary ciekłych gazów, a zatem zimno jest suche to znaczy, że mimo niższych temperatur jest znacznie przyjemniejsze w odczuwaniu. Wskazania, przeciwskazania i efekty będą bardzo podobne.

Morsowanie – dwie fazy tej zimowej aktywności

Niedokrwienie po wejściu do zimnej wody:

  • zwężenie naczyń krwionośnych,
  • zmniejszenie ukrwienia skóry (bladość),
  • stopniowe obniżenie temperatury skóry, mięśni i stawów,
  • zwiększona tolerancja na ból – efekt “znieczulający”,
  • zmniejszone przewodnictwo ze strony układu nerwowego,
  • zwiększone napięcie mięśni szkieletowych.

Faza II po ok. 3-5 minutach od wejścia do wody:

  • rozszerzenie naczyń krwionośnych,
  • zwiększenie ukrwienia skóry (rumień),
  • stopniowy wzrost ocieplenia skóry,
  • wzrost temperatury ochłodzonych tkanek,
  • obniżenie napięcia ścian naczyń krwionośnych,
  • obniżenie ciśnienia tętniczego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *